fredag 10. august 2007

Aloha!

Har nå fått tips av forleggeren min at en blogg faktisk innebærer at man må skrive noe selv så da er det ikke noe annet å gjøre enn å gå "all in" som man sier i poker.
Holder nå på med de siste forbedringene før utgivelse. Noe små pirk som må rettes opp i.
Nå for tiden finner vi stadig nye planeter i andre solsystemer så jeg må hele tiden oppdatere antallet. Siste jeg leste var 200.
Et annet tall som jeg måtte oppjustere er at jordens befolkning har økt med tre hundre millioner fra jeg begynte skrive til nå. Skremmende tanke!
Uansett, det skal bli digg å slippe tak i boken å la den seile sin egen sjø. Nå skal jeg bare sette meg tilbake å se hva som sjer. På fredag skal jeg ha mitt første radio intervjue. Sier til meg selv at ingenting kan gå galt så lenge man ikke setter noen forventinger til seg selv. Som klisjen sier: bare vær deg sjæl.

Det er rart å se i praksis noe av det jeg skriver om i boken.
Da jeg begynte å tenke på bokprosjektet skrev jeg den av et ønske om å prøve å finne en form for dypere mening i et univers som vi stadig blir fortalt gjennom kultur, media og vitenskap at er utelukkende materialistisk. Jeg ville se om det var mulig å bruke vitenskap til å åpne opp for en åndelig dimensjon også.
Jeg trodde ikke helt på det jeg skrev og det jeg kom frem til. Det var mer at jeg håpet at verden kunne være slik.
Det som er så villt er at jeg særlig det siste halve året har beveget meg fra og håpe at verden er slik, til å tro det er slik. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at jeg vet det er slik. Det vi tror er virkelig er kun illusjoner. Ikke bare det men det er også slik at vi bestemmer i stor grad selv hva vi ønsker å fylle disse illusjonene med.

Noe av det jeg har drømt mest om de siste året, var å komme i kontakt med et forlag som kunne hjelpe meg med å gjøre boken bedre. Jeg fikk avslag etter avslag. Det er en klisje, men klisjer har vel alltid en kime avsannhet i seg. Aldri gi opp!
I mitt tilfelle valgte jeg å aldri tro på avslagene. (tro meg det var mange av dem!). Jeg ble skuffet og jeg tvilte selvfølgelig underveis på om jeg ville lykkes, men i bunn og grunn visste jeg at jeg kom til å gi ut boken. Jeg følte veldig sterkt at det lå noe i tiden som tilsa en slik bok.

Nå befinner jeg meg i en situasjon hvor alt som jeg drømte om med hensyn til boken nå tar form. Man kan selvfølgelig argumentere for at det er tilfeldigheter som gjør at jeg har kommet frem til en utgivelse, men man kan like gjerne si at det skyldes min intense fokusering på drømmen gjennom en årrekke på å få gitt ut en bok. Jeg tror derfor at alt vi drømmer kan bli virkelighet bare man tror hardt nok og er villig til å jobbe for det.

Uansett hva man måtte velge å tro mener jeg at følgende utsagn ikke kan bestrides:

"Pessimisten får muligens rett til slutt, men optimisten har det langt morsommere mens det holder på".

God helg!

U

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallais!

Regner med du har kjørt tingene om parapsykologo ig supernaturlige ting gjennom Randi-Dawkins filteret, hehe ;)

Ellers vil jeg tro det er et sjakktrekk å oversette boka til engelsk og lansere den i USA, der kjøper folk bøker i denne sjangeren så det ryker etter.
-Uansett om folk leser og/eller brenner dem, Hitchens bekymra seg litt for det store salget i sørstatene, hehe.

Har akkurat begynt på Stepehen Pinkers "The Blank Slate" nå.
Inteeressante saker.

får se om jeg ikke får raska til meg boka di en av dagene også.

Ulrik sa...

Det er et meget tight filter og jeg har jo merket meg at ingen så langt har klart eller forsøkt seg på prispengene til Randi :)
Til tross for det forskes det jo på såkalte "overnaturlige" ting ved en rekke universiteter rundt omkring i verden med interessante resultater som jeg skriver om i boken.

Helt enig med enhelsk oversttelse, det hadde vært veldig morsomt. For nok prøve den ut litt her i Norge først.

Håper du sjekker ut boken min, jeg er ihvertfall blitt fornøyd med den og kan trygt anbefale den.

mvh

U